måndag, juni 20, 2011

Rymden är intressant, men...


Forskare har upptäckt en ny stjärna som tydligen fungerar som en enorm vattenkanon. Varje sekund sprutar stjärnan ut motsvarande 100 miljoner gånger Amazonflodens vattenmängd i rymden , allt i en hastighet av 200 000 km/h, vilket är 80 gånger snabbare än en gevärskula.
Rymden fascinerar mig. Inte så mycket att jag äger någon dyr stjärnkikare, men när det är något rymdrelaterat i tidningen läser jag alltid det, nån gång emellanåt köper jag även ett nummer av Illustrerad vetenskap.

Detta till trots måste jag ifrågasätta nyttan med rymdforskning och alla de miljarder som satsas där på. Så vitt jag förstått påveverkar inte den intergalaktiska vattenkanonen oss, och om den nu hade varit riktad rakt mot oss hade det nog inte funnits så mycket vi kunnat göra för att stoppa den ändå.
Så vad är egentligen den praktiska nyttan med rymdforskning? Ingen alls så vitt jag kan se. Jag har hört det sägas att vi genom rymdforskningen fått uppfinningar som varit till nytta på andra områden också, men det är inget övertygande argument. Ska vi fortsätta satsa miljarder på en forskning som i sig inte är relevant, bara för att vi under resans gång kanske kommer snubbla över nya former av teknik som i sig är relevanta? Nej, det är inte rimligt.
Lägg hellre pengarna och arbetet på forskning om alternativa drivmedel och energikällor. Det är något vi kommer behöva i framtiden, även om det kanske inte är riktigt lika spännande att läsa om.

Läs även andra bloggares åsikter om
, ,